صفحه اصلی | اخبار | سیاسی | پژوهشی | پرورشی | اجتماعی | نیروی انسانی | تربیت بدنی | حلقه های صالحین | پایگاه های بسیج | تصاویر | بخش نامه ها | کلام آسمانیان | استفتائات | بصیرت

بهترين آموزگار معلم نمونه كشوري

بازدید » 6 852        

هفته معلم پايان يافت اما سپاس از معلم هيچگاه پايان نمي‌يابد؛ مگر مي‌شود تنها در يك هفته به پاسداشت اين همه مهرباني و عشق پرداخت؛ مگر مي‌شود تنها در يك هفته از شمعي گفت كه مي‌سوزد تا به پهناي وسعت آسمان، نور افشاني كند؛ آري، پاسداشت اين همه ايثار به زبان آسان است و در عمل بسيار دشوار.

 

 

 


اين گزارش، گفت‌وگو با معلم نمونه‌اي است كه مدال ايثارگري بر سينه دارد؛ مدالي كه به پاس زندگي ايثارگرانه‌اش در كلاس درس و خانه‌، كسب كرده است.

او گنجينه الهي در سينه دارد و در هر كلامش، رنگي از آيه آيه كتاب آسماني موج مي‌زند؛ اين بانوي برجسته حافظ كل قرآن كريم است و جدا از تلاش در سنگر علم و دانش، خواهر شهيد و همسر جانباز است.

وقتي از برادرش صحبت مي‌كند در چشمانش اشك حلقه مي‌زند و ياد 18 سال انتظار و سرگرداني مي‌افتد؛ ياد سال‌هاي بي‌خبري از برادرش.

از وصيت‌نامه برادر مي‌گويد؛ اينكه آرزو داشت در روز محشر مانند امام حسين (ع) بدون سر حاضر شود و شايد به همين دليل بود كه استخواني از جمجمه او در بين استخوان‌هاي ديگرش يافت نشد.

بغضي گلويش را مي‌فشارد و قطرات اشك در گوشه چشمش پديدار مي‌شود؛ ياد شيطنت‌هاي كودكي خود و خواهرش نسبت به برادر مي‌افتد و گذشت هميشگي برادر را به خاطر مي‌آورد. آرام مي‌گويد «او هميشه با گذشت بود و همواره من و خواهرم را به حجاب تشويق مي‌كرد».

زندگي اين معلم نمونه با شهادت و ايثارگري گره خورده است چرا كه همسرش نيز در كربلاي 5 از ناحيه پا و چشم راست جانباز شده است؛ لبانش به تبسم گشوده مي‌شود و مي‌گويد «گذشته سرخي كه ما داشتيم و آينده سبزي كه در انتظار ما است ايجاب مي‌كند كه يك معلم هميشه آماده و ايثارگر باشد و اين مسئله‌اي است كه ائمه اطهار (ع) و افراد مسلمان خصوصاً مذهب تشيع به ما ياد مي‌دهند كه هميشه در حالت تجافي باشيم.

تجافي از دنيا به معناي آماده شدن براي برخاستن از دنياست؛ ارتباط عميق با امام حسين (ع) و عاشورا و حس ايثار و شهادت، حالت تجافي را در ما به وجود مي‌آورد براي اينكه جانمان را تقديم كنيم تا اسلام هميشه زنده نگه داشته شود و براي اينكه جنبه‌هايي در زندگي ما پررنگ شود بايد زماني را به عميق كردن رابطه‌مان با امام حسين (ع) و مسئله عاشورا اختصاص دهيم تا نه تنها وقتمان را صرف نسل جوان كنيم بلكه اگر لازم باشد جانمان را هم در اين راه تقديم كنيم».

گفت‌وگوي فارس را با حافظ قرآن و معلم نمونه كشوري استان البرز كه در عرصه تدريس نيز نقش ايثارگرانه دارد، بخوانيد:

*فارس: خانم رضايي چند سال است كه تدريس مي‌كنيد و هم‌اكنون معلم چه مقطعي هستيد؟

رضايي: 37 سال سن دارم و 20 سال است كه در رشته ديني و قرآن تدريس مي‌كنم؛ قبل از اينكه ديپلم بگيرم به درخواست آموزش و پرورش در مدارس تدريس مي‌كردم؛ سال سوم دبيرستان را به صورت جهشي گذراندم و در سن 17 سالگي وارد دانشگاه شدم؛ در رشته دبيري الهيات در دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شدم كه حكم استخدام بنده را در آموزش و پرورش صادر كردند اما به دليل نرسيدن به سن قانوني كه 18 سال تمام بود، اين حكم باطل شد؛ در آن زمان آقاي صفري مدير كل آموزش و پرورش استان سمنان با پيگيري‌هايي كه انجام داد، توانست امضاي اين حكم را برايم بگيرد.

*فارس: از لحظه‌اي كه در كلاس درس با دانش‌آموزان‌تان هستيد، بگوييد؟ چگونه سپري مي‌شود؟

* رضايي: فكر مي‌كنم اين لطف خدا بود كه تدريس به صورت ذاتي در وجودم بود؛ وقتي وارد كلاس درس مي‌شوم يك رابطه قلبي بين خودم و دانش‌آموزانم برقرار مي‌كنم و اين مسئله كلاس را برايم به شدت لذت‌بخش و نشاط ‌‌آور مي‌كند و از بازخوردهايي كه از سوي دانش‌آموزانم دريافت مي‌كنم، احساس مي‌كنم آنها نيز همين‌ حس را نسبت به من دارند.

*فارس: از كدام معلمان خود الگو گرفته‌‌ايد؟

*رضايي: معلمان و اساتيد خوبي داشتم استاد قراملكي و خانم دكتر كرماني از اساتيد دانشگاهم بودند كه به شدت از شخصيت اين بزرگواران الگو مي‌گرفتم و اينها در زندگي‌ام نقش ارزنده‌اي داشتند.

*فارس: آيا دغدغه‌هاي مدرسه را به منزل مي‌آوريد؟

* رضايي: منزل اتاق فكر من است؛ طرح و برنامه‌ريزي‌هاي كلاس درسم را در خانه انجام مي‌دهم؛ در منزل مدام فكرم به مدرسه مشغول است و گاهي اوقات حتي در خواب به فكر برنامه‌ريزي براي كلاس درسم هستم از طرفي ديگر برخي مشكلات دانش‌آموزانم ذهن مرا به خود مشغول مي‌كند به عنوان مثال يك روز كه رانندگي مي‌كردم فكرم شديداً مشغول يكي از دانش‌آموزانم بود كه نزديك بود يك تصادف خيلي بدي داشته باشم.؛ البته هيچ‌كدام از اين كارها تداخلي با كارهاي منزلم ايجاد نمي‌كند و معمولاً اول صبح كه همه خواب هستند كارهاي مدرسه را انجام مي‌دهم و در مجموع بركت وقتم را از خدا دارم.

*فارس: با اين حساب، خانواده از اينكه در خانه كارهاي مدرسه را انجام مي‌دهيد، گلايه ندارند؟

* رضايي: همسرم بهترين معلم و مشاورم است و نه تنها از اين بابت ناراحت نمي‌شود بلكه نسبت به دغدغه‌هايي كه دارم راه حل ارائه مي‌دهد؛ در واقع خيلي از مشكلات و مسائل را با او در ميان مي‌گذارم و از او كمك مي‌خواهم.

*فارس: ديدگاه شما نسبت به انجام برخي كارهاي مدرسه در منزل چيست؟ يا شايد بهتر است بگوييم، از اينكه مجبور مي‌شويد در خارج از ساعت مدرسه، از وقت خانواده براي كارتان هزينه كنيد، چه حسي داريد؟

رضايي: ما معلمان به آموزش و پرورش از نظر زمان كاركرد، بدهكاريم چرا كه تعطيلي هيچ ارگاني مانند آموزش و پرورش نيست بنابراين فكر مي‌كنم اگر نيمي از كار مدرسه را هم به منزل بياوريم باز نتوانستيم دِين‌مان را به آموزش و پرروش ادا كنيم؛ از سوي ديگر علاقه‌ بنده و ديگر همكارانم موجب شده است تا در منزل نيز دغدغه مدرسه را داشته باشيم.

* فارس: خانم رضايي حفظ كردن قرآن را از چه زماني آغاز كرديد؟

* رضايي: پدرم معلم قرآنم بود و قبل از اينكه به مدرسه بروم، او تدريس قرآن را از سنين كودكي و قبل از اينكه به مدرسه بروم به من آموخت و تلاش مي‌كرد تا قرآن را به صورت كامل از حفظ شوم اما حفظ قرآن را به صورت جدي از دوران دبيرستان آغاز كردم و اگر خدا قبول كند هم‌اكنون حافظ تمام قرآن هستم.

*فارس:آيا دانش‌آموزان خود را به حفظ قرآن تشويق مي‌كنيد؟ در اين خصوص چه تلاشي داريد؟

* رضايي: بله خوشبختانه بسياري از دانش‌آموزانم براي حفظ قرآن همت كرده‌اند و هم‌اكنون يكي از آنها زاهدان است كه با او در ارتباط هستم؛ البته سعي مي‌كنم تنوعي در تدريس ايجاد كنم تا افراد بيشتري را به اين كار تشويق كنم به عنوان مثال در هفته اول ماه جاري در منزل ناهار درست كردم و دانش‌آموزانم را به پارك بانوان در كرج بردم و در كنار يكديگر به حفظ قرآن مشغول شديم و پاره‌اي از وقت را نيز به تفريح پرداختيم و اينگونه آنها براي دريافت مطالب و حفظيات آماده‌تر شده بودند.

*فارس: خانم رضايي نقش معلم در طرح تحول بنيادين چيست؟

*رضايي: معلم نقش اساسي و محوري دارد حتي اگر تمام اصول درست تدوين شده باشد و كتاب‌هاي درسي استاندارد شده باشند اما معلم توانمندي تدريس آن كتاب را نداشته باشد، عملاً همه تلاش‌ها بي‌نتيجه مي‌ماند.

*فارس: هم‌اكنون از مشاركت معلمان تا چه حد در تحول بنيادين استفاده مي‌شود؟

*رضايي: به همان ميزان كه معلم در كلاس وقت دارد مي‌تواند در تحول بنيادين نقش خود را ايفا كند؛ معلم كاملاً اين اجازه و ميدان را به دست دارد بنابراين اين نعمتي است كه در دستان معلمان است كه با 30 دانش‌آموز سرو كار دارند؛ كسي نمي‌تواند برنامه خاصي را به معلم تحميل كند هر چند كتاب راهگشاست اما معلم در همان راستاي كتاب مي‌تواند خيلي ابتكارات داشته باشد و تدريس خود را انجام دهد؛ از سوي ديگر تا آنجا كه بنده اطلاع دارم هم‌اكنون جلسات هفتگي در وزارتخانه برگزار مي‌شود كه برخي از مشاوران تربيتي و آموزشي آن از ميان معلمان انتخاب مي‌شوند.

*فارس: نظام تصميم‌گيري در آموزش و پرورش هم‌اكنون چگونه است؟

* رضايي: حقيقت اين است كه از نظر فني خيلي كارآمد است ولي مسئله‌اي كه بايد به آن توجه بيشتري شود، جهت‌گيري نهايي است اينكه خروجي ما از آموزش و پرورش بايد چه باشد؛ خروجي‌ها از آموزش و پرورش به جز تخصص، تعهد هم است و مي‌توان به روحيه اميدواري، انگيزه بالا، تعهد انسان حليم و موارد اينچنين اشاره كرد؛ اينها بايد خروجي‌هاي آموزش و پرورش باشد بنابراين بايد بررسي شود كه آيا نسبت به برنامه‌ريزي صورت‌گرفته خروجي‌ مناسبي خواهيم داشت يا خير.

*فارس: نقش معلم در تحقق شعار جهاد اقتصادي چيست؟

* رضايي: براي تحقق اين شعار ما نياز به انسا‌ن‌هاي كارآمد داريم بنابراين تربيت انسان كارآمد بايد در اولويت برنامه‌ها قرار گيرد و ديگر نقش خود معلم در اين زمينه است چرا كه معلم ارتباط مستقيم با دانش‌آموز دارد و تربيت انسان به عهده اوست؛ من در راستاي تفهيم اين شعار به دانش‌آموزان، گريزي به تفسير سوره يوسف زدم و وقتي بحث به آن قسمتي رسيد كه خواب پادشاه توسط حضرت يوسف تعبير شد و كشور بايد از يك قحطي مسلم جلوگيري مي‌شد، جاي بحث را مناسب ديدم و به دانش‌آموزان متذكر شدم كه ببينيد اين يك مبحث قرآني است و در اين سوره خداوند راه را به ما نشان مي‌دهد كه چگونه قدر داشته‌هايمان را بدانيم؛ اگر اسلام ما را از دنيا دوستي دور مي‌كند به اين معنا نيست كه از فعاليت اقتصادي دوري كنيم و برعكس تشويق اسلام به فعاليت اقتصادي بسيار زياد است.


*فارس: شما به عنوان يك معلم و حافظ كل قرآن، نقش معلم در خصوص عفاف و حجاب در آموزش و پرورش چيست؟

* رضايي: عفاف و حجاب دو جنبه دارد يك جنبه فكري و فرهنگي و جنبه ديگر، قانوني و بازدارندگي است؛ در جنبه قسمت اول بايد بگويم كم كاري داشتيم اما از نظر قوانين يا وظيفه‌اي كه يك معاون يا مدير نسبت به برخورد انضباطي بايد داشته باشد فكر مي‌كنم گاهي برخورد قانوني شديدتر هم بوده است كه اگر در كنار اين مسئله نتوانيم آرامش فكري را به دانش‌آموز بدهيم اينكه به او نگوييم كه چرا اين رفتار با او انجام مي‌شود اثر بدي را در او باقي مي‌گذاريم بنابراين دانش‌آموزي كه انحرافي از سويش سر زده است با برخورد نادرست، اين رفتار را به بيرون از مدرسه تسري مي‌دهد.

*فارس: يك جمله با معلمان كل كشور؟

*رضايي: حرف آخرم با معلمان است اينكه توفيق اين نعمت الهي را بدانند و شكر خداوند را براي اين موقعيتي كه در اختيارشان قرار گرفته است به جا بياورند و اينگونه نباشد كه اين فرصت را از دست بدهند و بعد ندامت و حسرت براي آنها باقي بماند.



مطالب مرتبط :
  • براي حذف كنكور کاری انجام نشده است
  • كاهش دبستان‌هاي دونوبته تهران به 153 مدرسه
  • جاي خالي اصل 30 قانون اساسي
  • پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم
  • حاجی بابایی:جايگاه معلم بايد معلم لحاظ شود






  • chenjinbei | موقعیت: {cname} |تاریخ: 5/04/1397 - 22:57|


    نام:
    ایمیل:
    نظر شما:
    کد امنیتی: عکس خوانده نمی شود

    ورود کاربران

    شناسه کاربری :
    رمز عبور :

    اوقات شرعی



    نظرسنجی

    از خدمات سایت رضایت دارید؟